Абе
тия
в
„Люлин“
и
„Дружба“
не
може
ли
да
си
стоят
по
гетата,
вместо
да
ми
пълнят
центъра?
А
тия
нахалници,
дето
не
стига,
че
живеят
в
центъра,
ми
искат
и
без
пари
да
паркират,
не
може
ли
да
яхват
колелетата
и
да
не
се
правят
на
полуевропейци?
Репликите
са
перифрази
на
двете
основни
контратези
от
форумите
по
повод
промените
в
синята
(и
нова
зелена)
зона
в
София.
Разбира
се,
няма
ясна
граница,
защото
и
в
центъра,
и
по
кварталите,
населението
не
е
съвсем
хомогенно
като
манталитет
и
мислене,
но
генерално
разделението
е
очевидно.
А
и
осезаемо.
Едните
получават
метро,
другите
получават
спорни
по
законността
си
допълнителни
финансови
тежести.
Нали
сте
далече
от
мисълта,
че
в
периферията
примерно
живеят
само
по-бедни,
а
пък
в
централната
част
са
много
богати.
„Има
и
такива,
които
са
за
разширяването
на
синята
зона“,
обяви
кметът
Йорданка
Фандъкова.
Трябва
заговорнически
да
е
намигнала
в
този
момент.
Управляващите
Столичната
община
явно
добре
са
усетили
ахилесовата
пета
на
столичаните.
Защото
има
и
една
друга
линия
на
разделение
межу
„центъра“
и
„покрайнините“
и
тя
е
в
електоралните
нагласи.
В
конкретния
случай
тя
в
голяма
степен
се
припокрива
и
с
линията
на
разделение
на
транспортните
неволи
в
София.
Старите
квартали
са
доста
по-консервативни
и
дори
в
последните
години
част
от
тях
да
са
се
излъгали
по
ГЕРБ,
постепенно
партията
губи
влиянието
си
там.
Историята
сочи,
че
страничните
квартали
са
по-склонни
да
гласуват
популистки
партии.
Надявам
се,
не
се
налага
да
напомням,
че
вече
на практика сме
в
предизборна
кампания.
Стратегически
е
напълно
излишно
да
се
правят
опити
да
се
привличат
вече
загубените
групи,
но
пък
е
важно
да
се
убедят
отново
по-колебливите.
Насъскването
на
двете
категории
една
срещу
друга
е
чудесен
метод
за
опипване
на
почвата
и
привличане
на
симпатии
на
принципа
на
възмездието.
Щом
не
е
безплатно
за
всички,
значи
трябва
да
е
платено
за
всички.
Това
е
посланието,
да
не
вярвате
на
приказките
за
чистия
въздух?
Не
е
и
облекчаване
на
трафика,
защото
в
схемата
на
София
всички
пътища
водят
към
центъра.
Конфликтът
е
и
прекрасна
предпоставка
за
поредно
изместване
на
фокуса
от
основния
проблем.
Защото
и
тези,
които
плащат
за
паркиране,
и
тези,
които
плащат
за
градски
транспорт
са
еднакво
прецакани.
Средствата
от
билети
и
карти
за
автобуси
и
трамваи,
винетки
и
талони
за
синя
и
зелена
зона
потъват
в
зоната
на
здрача,
наречена
Център
за
градска
мобилност
и
подопечените
му
авто-
и
електротранспорт.
„Визионерското“
сливане
на
„Паркинги
и
гаражи“
със
„Столичната
компания
за
градски
транспорт“
дойде
с
обещанието
за
нови
паркинги
в
центъра,
нови
автобуси
и
трамваи,
по-добро
управление
на
финансите.
Четири
години
по-късно
паркинги
продължава
да
няма,
по
улиците
вървят
трамваи,
които
предизвикват
земетресение
от
поне
3 по
Рихтер,
автобусите
се
самозапалват,
а
където
има
нещо
ново
– то
е
купено
с
кредит.
По
отношение
на
управлението
на
финансите
пък
трудно
може
да
се
каже
каквото
и
да
било,
защото
фирмите
в
структурата
са
с
отделно
счетоводство
и
отчети,
дължат
си
пари
една
на
друга
и
не
е
известно
точно
кой
на
кого
какво
прехвърля.
Преди
месеци
може
и
да
сте
прочели
заглавия,
че
печалбата
на
Центъра
за
градска
мобилност
е
сред
най-големите
измежду
общинските
дружества
– над
3 млн.
лв.
Но
надали
сте
обърнали
внимание,
че
задълженията
на
същото
са
над
80 млн.
лв.
Като
теглим
чертата
се
получава
следното:
Липса
на
прозрачност
и
абсолютно
изкривяване
на
истината
по
отношение
на
управлението
на
приходите.
Приходите
идват
от
гражданите.
Гражданите
ги
разделяме
на
две
категории.
Двете
категории
почват
да
спорят,
кой
има
право
на
повече
привилегии
и
кое
изобщо
е
привилегия,
и
кое
право.
Правото
на
информация
обаче,
което
и
двете
имат,
потъва
далече
и
надълбоко
заедно
с
липсата
на
стратегическо
планиране
и
неизпълнението
на
задачи
и
обещания.
Имаме
си
обаче
нови
обещания
и
фокус
към
„правилните“
групи
хора.
Те
пък
се
чувстват
поласкани.
Поласканите
преизбират.
Без
да
им
е
ясно,
че
са
в
една
схема
и
че
тази
схема
на
манипулации
изобщо
не
се
изчерпва
точно
и
само
с
транспортната.
Може
да
не
са
кебапчета,
ама
принципът
си
е
същият.
Междувременно
оставяме
централните
райони
на
традиционната
десница
и
на
новата
партия
на
Меглена
Кунева,
която
засега
се
е
разкрачила
някъде
между
центъра
и
дясното.
Всички
са
доволни
и
си
позамълчават.
Тук
там
някой
глас
от
БСП,
но
пък
те
нямат
много
шанс
точно
в
тази
част
на
града.
Текстът е публикуван в Webcafe. Тук е в пълния си вариант и оригиналното заглавие.
1 коментара:
Аз съм в междинна позиция. Живея в центъра (синя зона) и имам кола. Същевременно искам да се случат новите правила на общината, защото все пак са ход в правилната посока - ограничаване на ползването на центъра за паркинг. В момента поради облегчения режим (копие от талон) се ползва и като място за съхранение на строшени коли (очевидно в лошо състояние, с изтекли гражданска отговорност и технически преглед). По новия режим тези коли ще трябва да се махнат и ще се освободи място.
Има една по-добра идея за решаване на траспортния проблем в центъра - въвеждане на платен вход за центъра. Това, разбира се, може да стане след завършване на транспортните рингове около центъра.
Накратко ползите:
1. Подобрено паркиране
2. Намален трафик
3. По бърз и приятен градски транспорт
4. По-малко замърсяване
5. Възможност за оформяне на пешеходни зони
Публикуване на коментар